Er zijn verschillende type fietsaccu’s op de markt: Ni-MH, Li-on en LiFePO4. Veruit de meeste accu’s worden momenteel geleverd met Li-on cellen. Omdat we regelmatig vragen krijgen over het onderhoud van fietsaccu’s hebben we alles hieronder voor u op een rijtje gezet. Het zijn tips voor onderhoud van uw Li-on accu. Het is echter nooit een garantie en laat u er ook niet teveel door beperken, uiteindelijk moet u vooral lekker genieten van het fietsen!
Accu onderhoud algemeen
Voor het eerste gebruik van een nieuwe accu of wanneer er een maand niet is gefietst de accu eerst weer volledig opladen voor de volgende rit.
Koppel een opgeladen accu zo snel mogelijk weer los van de lader, laat deze niet onnodig aan de lader hangen. Het beste voor een Li-on accu is om deze maximaal voor 95% op te laden. We begrijpen dat dat lastig is maar het geeft wel aan dat volledig vol (dus permanent aan lader) niet beter is.
Is de accu onder de 40% gekomen na een rit dan is het aan te raden deze weer te laden.
Bij weinig gebruik de accu nooit leeg bewaren. Een li-ion accu loopt langzaam leeg en bij een te lage spanning kunnen de cellen beschadigen (diepteontlading). Wordt de accu voor lange tijd niet gebruikt (> maand) dan deze in een vorstvrije, droge plek opgeladen opslaan (voorkeur 60%-80% vol). Tevens is het verstandig om de accu maandelijks even te checken door bij te laden.
Let op weersinvloeden: extreme kou, hitte of veel vocht.
Zet de fiets nooit pal in de zon als het niet nodig is. Hele hoge temperaturen zorgen voor een versneld chemisch verval.
Gebruik altijd de bijbehorende lader voor het laden van de accu. Wissel nooit met laders met verschillende spanningen of voor verschillende types als Ni-MH, Ni-Cd, Li-on, LiFePO4.
Gebruik de accu alleen voor de toepassing waar deze voor is bestemd.
Is de accu defect of vertoont deze rare symptomen leg deze dan op een veilige plek. Ga nooit de accu zelf repareren of openmaken. Li-ion accu’s kunnen bij onjuist gebruikt explosief en zeer brandbaar zijn.
Een slechte of defecte fietsaccu altijd bij een dealer Stibat punt of chemisch depot van de gemeente inleveren.
De actieradius van een elektrische fiets is afhankelijk van vele verschillende factoren. Zoals het gewicht van uzelf en de fiets, bandenspanning, terrein en keuze versnelling. Verder hebben de weersomstandigheden veel invloed. Met koude temperaturen kan de actieradius dalen met 20% tot 30%.
Een Li-ion accu verliest continu aan capaciteit ook als deze niet wordt gebruikt. Naast het gebruik speelt daarom ook de leeftijd mee. Door chemisch verval gaat een Li-ion accu in de regel 3 tot 5 jaar mee.
Bij het wegvallen van de trapondersteuning van de fiets kan het zijn dat de software deze heeft uitgeschakeld om de accu te beschermen. Schakel de ondersteuning uit en in om deze weer te activeren (bij lage accuspanning zal de software blijven uitschakelen). Mocht dit het geval zijn eerst de accu weer opladen.
Wat te doen met uw oude defecte fietsaccu?
Fietsen met de extra ondersteuning van een fietsaccu is voor veel mensen een echte uitkomst en soms noodzaak om mobiel te zijn en blijven. Daarnaast scheelt het CO2 uitstoot wanneer u in plaats van de auto de fiets neemt. Maar wat kunt u doen met een oude accu? Hoe kunt u uw fietsaccu laten recyclen? Hier is Stichting Stibat voor in het leven geroepen en via deze website kunt u het batterij- en accu-inleverpunt vinden bij u in de buurt: www.legebatterijen.nl.
De regel is dat elk bedrijf dat een batterij / accu verkoopt deze ook weer moet innemen en laten ophalen door Stibat. Heeft u uw accu dus bij ons gekocht, geen probleem, stuurt u dan de accu naar ons toe met uw bestelnummer en duidelijke vermelding dat dit afgevoerd moet worden.
Heeft u de accu elders gekocht, breng of stuur de accu en acculader dan terug naar de desbetreffende fietsenzaak.
Laagste prijsgarantie
Op fietsaccu's en acculaders. U betaalt nooit teveel.
Uit voorraad leverbaar
Snel verzonden, zodat uw bestelling zo snel mogelijk in huis is.