Wat betekenen fietsaccu termen zoals watt(uur) en ampère?
Wat betekenen fietsaccu termen zoals watt(uur) en ampère?
Wat betekenen fietsaccu termen zoals watt(uur) en ampère?
Bij de aanschaf van een fietsaccu vliegen de termen om je oren: watt(uur), ampère en voltage. Al deze termen zeggen iets over de capaciteit van de accu en kunnen je helpen met de accu vinden die het beste bij je past. Daarom deze keer: wat betekenen fietsaccu termen zoals watt(uur) en ampère?
Watt(uur)
In fietstermen is er een verschil tussen watt en wattuur. Eerstgenoemde wordt namelijk vooral gebruikt om de capaciteit van de motor in de e-bike aan te geven. In principe is dit dus niet zo interessant als je op zoek bent naar een fietsaccu. Wattuur wordt voornamelijk gebruikt om de capaciteit van een fietsaccu uit te drukken. Hoe hoger de Wh-waarde, hoe verder je met de fietsaccu kunt komen. Je kunt het aantal wattuur uitrekenen aan de hand van het aantal ampère en voltage:
Wh = Voltage (V) x ampère per uur (Ah)
Als voorbeeld kunnen we deze Bosch Powertube 625 accu nemen. Deze heeft een voltage van 36V en een ampère-uur waarde van 16,7Ah:
Wh = 36 x 16,7 = 601,2
De accu heeft dus een Wh waarde van 601,2 Wh. De accu kan dus ongeveer 6 uur lang 100Wh leveren of een uur lang ongeveer 600Wh. Het is overigens niet zo dat je zelf hoeft uit te rekenen hoeveel Wh een fietsaccu heeft. Dit staat altijd bij een fietsaccu aangegeven. Per 100Wh kun je ongeveer 12 tot 20km fietsen, afhankelijk van het weer, jouw gewicht en de weg.
Ampere en Voltage
Het aantal Ah staat voor ampère-hour, deze eenheid is een maat voor de capaciteit en geeft aan hoeveel stroom de accu levert als alle stroom in de volle accu in 1 uur afgegeven zou worden. Bijvoorbeeld: een accu met 20Ah kan 1 uur lang 20 ampère leveren (en ook zou je kunnen zeggen dat deze accu 2 uur lang 10 ampère kan leveren: 2 uur x 10 A = 20 Ah). Voltage (veelal aangeduid met een ‘V’) geeft aan hoeveel spanning erop de aansluiting van de accu staat (nominale spanning). Wanneer het voltage hoger is zal er minder ampère nodig zijn voor hetzelfde effect. Zoals je in de formule kunt zien, wordt de capaciteit van een fietsaccu gemeten met ampère en voltage. Hiermee kun je dus uiteindelijk weer het aantal Wh uitrekenen.
Waarom is het aantal Ah en V weten handig?
Bij een accu of lader wordt vaak het Ah en Voltage (V) aangegeven. Bij het vinden van de juiste oplader is het verstandig om naar de V-waarde te kijken. Het output voltage van de lader moet namelijk hoger zijn dan het voltage van de accu om de accu helemaal te kunnen opladen. Toch handig om te weten!
Laders
Bij Fietsaccuwinkel kun je verschillende soorten laders kopen. Deze hebben in de titel vaak 2A, 3A of 4A staan. De ‘A’ staat hierin voor ampère. 2A betekent dat jouw fietsaccu met een laadstroom van 2 ampère geladen kan worden. Na 1 uur is er dan 2Ah aan capaciteit bijgeladen Een 3A lader is een iets snellere lader en een 4A lader wordt doorgaans verkocht als snellader. Stel nou, je hebt een accu van 12Ah, dan duurt het maar zo’n 3 uur om de accu volledig op te laden met een snellader. Op deze manier krijg je een goede richtindicatie van hoe lang het duurt om je accu op te laden. Het is een indicatie omdat laders vrijwel altijd zo slim zijn dat ze “op het einde” wat zullen afremmen in laadsnelheid om te vol laden van de accu te voorkomen en bij het vol zijn van de accu zal het laden dan ook helemaal stoppen.
Tot slot… wat betekent Nm dan?
Nm (Newtonmeters) wordt nooit gebruikt om de capaciteit van een accu aan te geven. In Nm wordt de kracht van de motor uitgedrukt, meestal in 20, 30 of 50Nm. Hoe hoger dit aantal, des te sterker de motor is.
Geschreven door: Pieter Houba
Gepubliceerd op: 18 Oct 2021
Laagste prijsgarantie
Op fietsaccu's en acculaders. U betaalt nooit teveel.
Uit voorraad leverbaar
Snel verzonden, zodat uw bestelling zo snel mogelijk in huis is.